Vyberte stránku

Sociálně-právní pomoc osobě, která ohrožuje sebe nebo okolí (z pohledu sociální práce, opatrovnictví)

AKREDITACE

6 vyučovacích hodin

SOUČÁSTÍ VZDĚLÁVACÍHO CYKLU:

MPSV ČR, MV ČR

MPSV: prezenčně i on-line: A2022/0747-SP/VP

Od 01. 01. 2025 uznatelné pro vzdělávání úředníků MV (akreditace a akreditování vzdělávacích programů průběžného vzdělávání novelou zákona o úřednících zrušeny k 31. 12. 2024)

o dalším termínu jednáme

9:00 – 15:00

ON-LINE

CENA: 1 790 Kč bez DPH (nejsme plátci DPH)

o dalším termínu jednáme

9:00 – 15:00

ON-LINE

CENA: 1 790 Kč bez DPH (nejsme plátci DPH)

o dalším termínu jednáme

9:00 – 15:00

ON-LINE

CENA: 1 790 Kč bez DPH (nejsme plátci DPH)

o dalším termínu jednáme

o dalším termínu jednáme

o dalším termínu jednáme

ANOTACE

„Velmi často dochází k nucení sociálně-právní pomoci osobám, které nežijí život podle obecně platných pravidel slušného chování. Je ale třeba rozlišit, kdy jde o pomoc vítanou, potřebnou a je povinností sociálních pracovníků (i rodiny) pomoc poskytnout, a kdy jde pouze o naplnění očekávání společnosti a pomoc je vlastně omezením člověka.

Je těžké ustát rozdílnosti osob, kterým bychom mohli pomoci, ale pomoc je odmítána. Jsou případy, kdy je třeba zasáhnout/pomoci, protože osoba už to sama nezvládne, ale je třeba tyto situace s jistotou rozlišit od nucení pomoci pod vlivem nespokojeného okolí osoby.

 

V této oblasti má každý svoji roli – rodina, sociální pracovník na obci, v sociální službě, zástupce obce, případně opatrovník. Každý ji má trochu jinou a je třeba vymezit jednotlivé povinnosti a kompetence.“                                                                                                                 

 

 

NÁPLŇ:

Smysl a účel podpory

  • kdy je vhodné nechat osobu žít svůj život, i když to není podle hodnot společnosti
  • kdy zajistí pomoc zastoupení členem domácnosti nebo podpůrcovství namísto opatrovnictví?
  • kdy užít opatrovnictví
  • kdy by stačila pouze sociální práce
  • povinnosti pracovníků v sociální službě a na obci napomáhat osobám, které nejsou schopny si ochranu samy zajistit (kdo má povinnost podávat návrh/podnět na soud)
  • rozdíl mezi omezenou svéprávností a neochotou žít „běžně“ (bezdomovectví, agrese, rušení veřejného pořádku, dluhy)
  • možná pomoc u osob, které omezení svéprávnosti cítí jako útok (je opatrovnictví opravdu nutné u dlužníků a bezdomovců, jak jim jinak účinně pomoci).

 

 

Praxe při omezování svéprávnosti

  • kdy je účelné ustanovení opatrovníka
  • kdy je účelné omezení svéprávnost
  • v kterých případech není nutné omezení svéprávnosti
  • jaká je role sociálního pracovníka na obci před zahájením řízení
  • kdy je povinen tento pracovník situaci řešit
  • jaká je role sociálního pracovníka v sociální službě před zahájením řízení
  • kdy je povinen tento pracovník situaci řešit
  • role a využití záchranného systému (112; 150, 155, 158).

 

 

Kdy je omezení svéprávnosti funkční a má smysl

  • řízení zpravidla vyvolává rodina nebo sociální pracovník
  • jak má situaci správně hodnotit?
  • možnosti omezit/neomezit svéprávnost
  • faktické omezení svéprávnosti
  • soudem nařízené omezení svéprávnosti
  • opatrovník pro provedení určitých jednotlivých právních jednání nebo správy majetku, je-li to nutné, aby se zabránilo závažné újmě
  • opatrovník k ochraně zájmů osoby, nebo vyžaduje-li to veřejný zájem
  • opatrovník na návrh osoby, jíž působí zdravotní stav při správě svého jmění nebo při hájení svých práv obtíže
  • jak napsat správný návrh/podnět na soud, aby bylo dosaženo nejlepšího řešení pro člověka
  • kdo má povinnost ho napsat.

 

 

Výkon opatrovnictví a sociální práce

  • hranice mezi sociální prací a opatrovnictvím
  • spolupráce mezi opatrovníkem, sociálním pracovníkem na obci, sociální službou a rodinou
  • vzájemná provázanost opatrovnictví a sociálních služeb – kdo za co odpovídá, jaké mají vzájemné práva a povinnost
  • pomoc ze strany sociálních pracovníků při vymáhání práv duševně postižených (pokud není opatrovník).

 

 

Starosta a opatrovnictví

  • osoby mají vždy místní příslušnost a pomoci se obec nemůže zbavit
  • rozdíl v péči o běžné občany a o opatrovance z úředníků na obci a z pozice starosty, který vykonává opatrovnictví
  • starosta není sociální pracovník, co vše musí dělat sám a co může delegovat
  • jaká je role úředníka sociálního odboru při pomoci na obci (pomoc v rámci sociální práce).

 

 

Provozovatel webu:

Sociální rádce s.r.o., Kurská 295/2, Brno
IČO: 07406771
Spisová značka: C 108021 vedená u Krajského soudu v Brně

Sociální rádce, s.r.o.

IČO: 07406771
Kurská 295/2
625 00  Brno

Kalis, s.r.o.

IČO: 29306841
U Pošty 273/9
625 00  Brno

Kontakt pro objednávky kurzů 

fakturace@socialniradce.cz 

radka.peslova@socialniradce.cz

peslova@kalis-sro.cz 

Poradenství:  

s Mgr. Pešlovou lze sjednat spolupráci v rámci DPP, DPČ, pracovní smlouvy. Samostatné poradenství nyní není poskytováno.