Smlouva o poskytování sociálních služeb
Od roku 2008 se mimo jiné věnuji smlouvám o poskytování sociálních služeb.
Mohu Vám nabídnout svoji pomoc při:
- tvorbě nových (zákonu a potřebám organizace odpovídajících) smluv o poskytování sociální služby
- revizi stávajících smluv o poskytování sociální služby
- nastavení smlouvy o poskytování sociální služby (úvaha nad valorizací, dodatkováním, kdo co může podepsat, plné moci u uživatelů)
- nastavení spolupráce (povinnosti opatrovníků, názory a jednání rodinných příslušníků, získávání úhrady do plné úhrady)
- nastavení činností ve vztahu k uživateli (správa majetku uživatele, depozitní účty, vyřizování sociálních dávek za uživatele, detence v sociálních službách)
Jak na to:
Ideálně lze se mnou navázat spolupráci na dohodu o provedení práce, abych Vám právně ve Vaší službě mohla pomoci (pokud byste hledali finanční prostředky k financování realizace, lze využít podporu zkvalitňování sociálních služeb, kdy můžete jednotlivé výzvy nalézt zde.
Napsat mi můžete zde: radka.peslova@socialniradce.cz.
Pokud bychom tvořili smlouvu, osvědčil se mi tento postup:
Zašlete mi, co máte zpracované (nic nepřikrášlujte, nepředělávejte), nejlépe ve word verzi:
- standard č. 4 a 5
- zápis z jednání se zájemcem
- vzor smlouvy o poskytování sociální služby
- úhradovník, pokud není ve smlouvě
- základ pro individuální plánování (rozsah služby), pokud není konkrétně pro uživatele zpracován ve smlouvě
- vnitřní pravidla/domovní řád
- letáčky či jiné dokumenty, které při zahájení služby uživatelům předáváte, nebo je na ně odkazujete (máte je na nástěnce, na webu apod.)
- zjednodušené dokumenty (např. s piktogramy), pokud je máte
Bylo by vhodné se potkat na cca 3–5 hodin (tady počítejte s tím, že jsem z Brna a případně se k sobě musíme dostat, což také bere čas i peníze):
- na schůzce bych Vám odpověděla na dotazy, které máte k tématu
- vyjasnila bych si s Vámi pohled na Vaši službu a smlouvu
- vyslechla bych Vaše obavy
- vysvětlila své postupy (např. zpracování vnitřních pravidel ve smlouvě – proč je to důležité, než je mít mimo smlouvu)
- mohu odpovědět na tradiční dotazy – formy a způsoby dodatků, kdo co podepisuje, jednostranné změny atd.
Pak přichází zpracování první verze dokumentů:
- toto zpracovávám z domova
- často k tomu potřebuji větší časový prostor (cca 2 měsíce)
Zpracované Vám zasílám e-mailem:
- očekávám Vaše reakce, připomínky, dotazy, obavy, potřeby něco změnit
- je vhodné si i zavolat (cca 1–2 hod. telefonní konzultace)
Je vhodné se setkat podruhé na cca 3–5 hodin:
- text nové smlouvy projít,
- vyjasnit, proč co ve smlouvě je,
- co tam chcete, co tam nechcete,
- co měnit, co je pro vás v pořádku
Následuje úprava do finální verze:
- i zde je někdy vhodné vše završit telefonátem a odsouhlasením si posledních změn.
Celý proces je časově náročný (pro obě strany). Mým cílem není vám předělat smlouvu a nutit vás ji využívat. Mým cílem je, abyste:
- díky smlouvě měli vyšší ochranu pro konfliktní situace a sporné věci (výpovědi, zdražování, vymáhání pravidel, vratky atd.)
- měli smlouvu, které budete rozumět a když přijde problém, najdete v ní odpovědi
- měli smlouvu (s komentáři a důvody zpracování), takže budete schopni ustát dotazy kontrolorů a rýpavých rodinných příslušníků (proč je tam toto… a není toto moc drsné …)
- smlouvu nevnímali jako něco, co musíte a k ničemu to není a co rychle uklidíte do šuplíčku, ale aby Vám dávala smysl
Častější problémy, které vyjasňuji (a případně smluvně ošetřuji):
- azylový dům – sankce, nezaplacení a znovu přijetí (úhrada dluhu), alkohol, nehlídání dětí
- nízkoprahové centrum – nezájem klienta na sobě více pracovat, cizinci, se kterými si nerozumíme a jsou z jiné kultury, mají jiné zvyky
- noclehárny – klient chce jen přespat a nic víc dělat nechce a vy máte sloužit, jak s ním uzavřít smlouvu, když je jen ústní, jak trvat na pravidlech
- kterákoliv služba – rodina má mnoho požadavků a klient je na vedlejší koleji
- pečovatelská – agresivita zvířat, zakouřené prostory, rodina s požadavky, vč. agresivních rodin, zdražování, odmítání nadlimitní péče, kompenzační pomůcky, které si má klient pořídit
- sociálně-aktivizační služba – využití služby jen na oko kvůli OSPOD
- denní centrum – odkladiště, když se nám to hodí
- domovy – klient šetří na stravě, aby měl na cigarety, opatrovník nedává peníze na běžné potřeby, rodina šetří do dědictví
- poradna – záznam ústní smlouvy ano/ne, vzor smlouvy, jak klienta o všem poučit a neodradit ho, než mu poradím, co u krizových situací, kdy nelze sjednat smlouvu, ale je nutné hned pomoci, jak se dělají dodatky
- chráněné bydlení – více péče, než je příspěvek na péči, který by služba neměla znát, exekuce příjmů klienta, kdo vyřídí sociální dávky
- zastupování – plná moc, opatrovnictví, zástupce, podpůrce, „jen“ rodina
- „formality“: GRDP, souhlasy, poučení, podpisy, délky platnosti, schvalování soudem
Je vhodné, aby se celého procesu účastnili:
- vedoucí (ředitel/ka) služby
- metodik/čka
- vrchní/hlavní /vedoucí sociální pracovník/ce
- a pak několik připomínkovačů, kritiků, lidí, co je to zajímá (nedostali to jen příkazem)
- pracovníci, kteří danou smlouvu budou oprávněni uzavírat
Na úvod před zahájením řešení smlouvy lze uskutečnit i akreditovanou šestihodinovou přednášku
(s množstvím praktických, pro vás vytvořených příkladů a řešením vašich obtíží):
- Smlouva o poskytování sociální služby pro neprávníky v praxi – základ (základní otázky podpisů, příloh, pravidel, valorizační doložky, snížené úhrady, rozsahu služby a dodatků)
- Smlouva o poskytování sociální služby pro neprávníky v praxi – přidružené dokumenty (rozšiřující dohoda s opatrovníky, zástupčí smlouva, dohoda o spoluúčasti, výživné, dodatky, kontaktní osoby, souhlasy)
- Kdo za koho a v jakém rozsahu jedná, když je či není člověk zastoupen, aneb podpisy nejen v sociálních službách. Na co si dát pozor (plné moci, smlouvy o poskytování sociální služby, dodatky, výpovědi, správa financí); z pohledu sociální práce a opatrovnictví
Máte-li o takovouto spolupráci zájem, kontaktujte mě,
abychom se mohli dohodnout na podmínkách spolupráce, na ceně za odvedenou práci a na vašich i mých časových možnostech.
Address
1234 Divi St. #1000
San Francisco, CA 39325
Get Directions
Library Hours
Thurs – Sat : 10am – 6pm
Sun : Closed
Mon – Wed : 10am – 8pm
Contact Us
(235) 462-4623
info@divilibrary.com